Újra hódítanak a magyaros gyorsételek. Miután a hazai street food végigjárta a nemzetközi evolúció minden lépcsőfokát, ismét nő az igény a hazai fogásokra. A Street Food Egyesület tapasztalatai szerint ugyan még hiánycikk a magyaros ízvilág, a közönség már keresi a jólbevált klasszikusokat. Ezért például magyaros street foodok versenyével motiválják idén ősszel a food truckokat. Az elmúlt 50 évben sokat változott és fejlődött a műfaj, aminek úgy tűnik, a vége újra a hagyományos magyaros street food lehet.
Kétszáz éve a város minden szegény embere a lacikonyhán találkozott. A klasszikus kifőzőhelyek állandó és alkalmi jelleggel is működtek, és az éttermekhez képest olcsóbban kínáltak gyorsan felszolgálható ételeket.
A lacikonyha leszármazottai lettek később azok a nagykonyhaként emlegetett büfésorok, ahol magyaros ízvilágú ételeket kínáltak széles választékban. Ekkor a hatalmas adagok, kígyózó sorok és gőzölgő kondérok jelentették az utcai étkezést.
A lángos a legősibb, és talán örökéletű magyar gyorsétel, ami minden trendet túlél. Egykor a kenyérsütés napján készítették, a lepényeket a kemence szájához helyezték, mert fél óra alatt is elkészültek. Természetesen már akkor is tejfellel fogyasztották.
A kelt tésztából készült, zsírban sült lángos ennek későbbi verziójaként lett népszerű olyannyira, hogy már Csehországban és Ausztriában is árulják. A lángost az újgenerációs food truck-osok sem engedték el soha: a sajtos tejfölös verzió mellett közkedvelt a lángosburger és a különböző húsos feltétekkel tálalt változata is.
A külföldi gyorsételek előfutáraiként tekinthetünk azokra a már klasszikus street food-okra, amiket eleinte saját szájízünkre formáltunk. Hamburger, ahogy azt Amerikában sosem készítették: húspogácsa hagyományos zsömlékben, hatalmas zöld salátalevelekkel, friss uborkával, csalamádéval. Utóbbit, ha kértük a hot-dog-hoz is kaphattunk, ami virsli helyett kolbásszal került közelebb a magyar fogyasztókhoz. Ezek az ételek még a ’90-es években is hódítottak, és egy-egy retró büfében még ma is kaphatunk ilyet.
1988-ban megnyílt az első hazai McDonald’s, ami ízben és küllemben is elhozta Budapestre az amerikai életérzést. Az akkori Mekitől sok trükköt leshettek el a később berobbanó street foodosok, például az eldobható, mégis nagyon jól kitalált csomagolást, ami kényelmessé tette az elvitelt és az utcai étkezést.
A ’90 években egyre több külföldi gyorsétterem lepte el a fővárost, és lassan az egész országot. Megnyíltak az első kínai és török gyorséttermek, és a hétköznapok részévé vált az édes savanyú csirke és a gyrosként számontartott törtök kebab.
Az amerikai, kínai, török és egyéb nemzetiségi gyorsételek megalapozták az igényt a street food-ra, és ezt egyre több hazai vállalkozó is észrevette. A siker titka azonban az újdonság ereje volt, nem a már ismert, klasszikus magyar ízvilág, így a legtöbben külföldi mintákra nyitottak gyorséttermeket. Ez az időszak teremtette meg az igényt a food truckokra is, akik először kimondottan rendezvényekre specializálódtak, de már jól felszerelt, modern konyhával és friss ételekkel.
2015-ben megérett rá a hazai street food szakma, hogy egy egyesületbe gyűlve hirdessék a minőségi, friss alapanyagokból készült street foodot. A Magyar Street Food Egyesület 30 tagja parkolt be először a Kincsem Park udvarára, hogy akkor gaszrofesztivál helyett még expó jelleggel megmutassa magát a rendezvényszervezőknek. Ahogy nőtt az érdeklődés a vásárlók részéről, úgy hagyta el egyre több séf az éttermek konyháit is, hogy saját kocsiból adhassák a vendégek kezébe az ételeket. Mára 200 autó járja együtt az országot, hogy minden térségbe elvigyék a minőségi street food-ot, műanyagmentes csomagolásban.
A Street Food Egyesület szerint a nemzetközi trendek továbbra is érdeklik a közönséget, mégis egyre többen keresik a hazai ízeket, és erre már a legújabb food truck-ok is reagálnak. A külföldi megkeresések pedig csak tovább ösztönzik a magyaros újhullámot, így a következő években nagy sikerük lehet a modernizált lacikonyháknak. Hogy a séfeket motiválják, az idei tizedik szeptemberi Food Truck Show-n magyarosítaniuk kell egy-egy ételt a kocsiknak, például mangalicából kell fogásokat kreálniuk a közönségnek.
Egy nyári nap, amikor a hőség már elviselhetetlen, egy görögdinnyés smoothie tökéletes választás. Ahogy a…
Egy forró nyári délutánon, amikor a nap perzseli a bőrt és az ember csak egy…
Egyszer volt, hol nem volt, egy kis magyar faluban élt egy fiatal lány, Lili, aki…
Az ALDI Magyarország ebben az évben még több értékesítési lehetőséget biztosít a magyar termelőknek. A…
Ez a sajtos ropogós recept mindig nagy sikert arat a baráti összejöveteleinken. Egy alkalommal, amikor…
Ez a zöldséges quiche recept mindig nagy sikert arat, amikor a családot szeretném elkápráztatni egy…